מחקרים 11.08.2016

הורים מעשנים ולויקמיה מיאלואידית חריפה בילדות

מניתוח של תריסר מחקרים עולה כי אבות מעשנים עלולים לחשוף את ילדיהם לסיכון גבוה פי 1.3 ללויקמיה מיאלואידית חריפה, עישון אימהי מעלה סיכון רק בקרב נשים ממוצא היספני

(a man smoke near his son (shutterstock

הקשר בין עישון ללויקמיה מיאלואידית חריפה (acute myeloid leukemia (AML מבוסס היטב בקרב מבוגרים, אולם ההשפעה של עישון ההורים על הסיכון לממאירות ההמטולוגית אצל ילדיהם מוכר פחות. חוקרים מארה"ב ביקשו להעמיק בקשר בין עישון הורי ללויקמיה בילדות באמצעות ניתוח מאוחד של מחקרים עדכניים בנושא. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת The American Journal of Epidemiology.

החוקרים שאבו מידע אודות הרגלי עישון של הורים ל 14,499 ילדים שנכללו בשניים עשר מחקרי מקרה ביקורות שנערכו במסגרת האיגוד הבינלאומי ללויקמיה בילדות Childhood Leukemia International Consortiumי(CLIC). העוקבה המאוגמת כללה 1,330 ילדים עם AML שאובחנו לפני גיל 15 ו 13,169 ילדים בריאים כמקרי ביקורת.
ניתוח התוצאות מלמד כי עישון של האם לפני, במהלך או אחרי ההריון לא נקשר לסיכון מוגבר ל AML ככלל, אולם בקרב אמהות היספניות, בניגוד לקבוצות אתניות אחרות, עישון במהלך ההריון הכפיל את הסיכון ל AML אצל הילדים (יחס סיכויים 2.08, 95% רווח בר סמך 1.20-3.61). מנגד, עישון של אבות בכל תקופת זמן נקשר לסיכון מוגבר ללויקמיה של ילדיהם הן בניתוח המאוגם (יחס סיכויים 1.34) והן במטה אנליזה (יחס סיכויים 1.18). סיכון גבוה פי 1.2 ופי 1.3 ללויקמיה נקשר לעישון הורי לפני ואחרי הלידה, בהתאמה (P<0.05), עישון כבד הגביר עוד את הסיכון. ממצא מעניין נוסף הוא הקשר בין עישון של האב למאפיינים ההיסטולוגיים של הממאירות ההמטולוגית.

לסיכום, ממחקר שהקיף כ 12 אלף בני אדם מתברר כי אבות מעשנים עלולים לחשוף את ילדיהם לסיכון גבוה ב 20-30 אחוזים ללויקמיה מיאלואידית חדה בהשוואה לילדים להורים לא מעשנים. עישון אימהי משקף סיכון מוגבר רק בקרב נשים ממוצא היספני. ממצאי המחקר מדאיגים מאוד ומזכירים פעם נוספת כי העישון מזיק לא רק למעשנים אלא גם לקרוביהם ויקיריהם.
מקור:

Am J Epidemiol. 2016 Aug 3. pii: kww018. [Epub ahead of print]
Parental Tobacco Smoking and Acute Myeloid Leukemia: The Childhood Leukemia International Consortium.
Metayer C, Petridou E, Aranguré JM, Roman E

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  גמילה מעישון,  עישון,  לויקמיה מיאלואידית חריפה,  AML,  עישון פאסיבי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו