מחקרים 04.09.2016

עישון בהריון, תסמונת טורט, טיקים ו- OCD בילדות

במחקר שהקיף יותר משבעים אלף נשים עישון אימהי במהלך הריון נקשר קשר מובהק לתסמונת טורט, טיקים כרוניים וקרוב לוודאי גם להפרעה טורדנית כפייתית בילדות

עישון במהלך ההריון נקשר בשורה ארוכה של מחקרים ותצפיות קליניות לפגיעה עוברית רב מערכתית. בעבודה נוספת בנושא חוקרים מארה"ב ודנמרק בדקו במדגם רחב ומגוון של נשים האם קיים קשר בין עישון אימהי בהריון לתסמונת טורט והפרעת טיקים כרונית אצל הצאצאים Tourette syndrome and chronic tic disorderי(TS/CT) והפרעה טורדנית כפייתית (OCD) של גיל הילדות. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.

החוקרים סקרו את רשם הלידות הלאומי של דנמרק והכלילו בניתוח הנוכחי 73,073 לידות חי. שיעורי ההארעות לאלף שנות אדם של תסמונת טורט, הפרעת טיקים או OCD שהתחיל בגיל ילדות הוצלבו עם סטטוס העישון הפרנטלי של האימהות תוך התייחסות לעישון כמשתנה דו ערכי (עישון/המנעות מעישון) או משתנה מרובד (המנעות מעישון, עישון קל, עישון כבד (10 סיגריות ליום או יותר).

בניתוח סופי מתוקנן עישון כבד בהריון נקשר לעליה בת 66% בסיכון ל TS/CT (יחס סיכון מתוקנן 1.66, 95% רווח בר סמך 1.17-2.35). יתר על כן, עישון כבד נקשר להכפלה של סיכון ל TS/CT מלווה בהפרעת קשב וריכוז. עישון כבד ועישון קל נקשרו להכפלה ואף יותר של הסיכון ל TS/CT מלווה בכל הפרעה פסיכיאטרית פרט ל ADHD. ניתוח הקשר בין עישון פרנטלי ל OCD בילדות העלה מגמה דומה, ברם גבולית מבחינה סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי עישון אימהי במהלך הריון נקשר קשר מובהק לתסמונת טורט, הפרעת טיקים וככל הנראה גם להפרעה טורדנית כפייתית בילדות. הסיכון ל TS/CT עם הפרעת קשב או הפרעות פסיכיאטריות נלוות אחרות מודגש ביתר שאת ועומד בעינו גם לאחר תקנון למשתנים כבדי משקל כגון רקע פסיכיאטרי של האם, מצב סוציואקונומי ועישון אבהי. החוקרים משערים כי חשיפה לעישון בשלב העוברי משפיעה על התפתחות נוירופסיכיאטרית של הילדים, הנחה סבירה אך מחייבת הוכחות מוצקות יותר.

מקור:

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2016 Sep;55(9):784-91. doi: 10.1016/j.jaac.2016.06.010. Epub 2016 Jul 21.
Prenatal Maternal Smoking and Increased Risk for Tourette Syndrome and Chronic Tic Disorders.
Browne HA1, Modabbernia A2, Buxbaum JD3, Hansen SN4, Schendel DE5, Parner ET4, Reichenberg A3, Grice DE6

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפראקטיביות,  ADHD,  עישון,  עישון בהריון,  התפתחות נוירופסיכיאטרית,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

ערב טוב
במאמרי ״ תסמונת הכשל החינוכי הנרכש ״ שפורסם ב ״ הרפואה ״ כרך 141 חוב׳ ג ( מרס 2002), טענתי שרובם הגדול של הפרעות התנהגות בילדים, טיקים,ADHD התנהגות כפייתית דיסלקסיה ואנורקסיה ולדעתי גם טורט מקורם לא אורגני, אלא פסיכוגני. ( כמובן שמיעוט קטנטן יתכן שנסיבותיו אורגניות).
הסיבה העיקרית היא כשל ביחסי הגומלין בין הורה-ילד.
לי סביר שאשה מעשנת כבדה בהריונה למרות ידיעת הסיכונים יהיו לה מאפיינים שיבואו לידי בטוי ביחסי הגומלין שלה עם בעלה וילדיה,והתוצאה תהיה מה שתארתי במאמרי ׳תסמונת הכשל החינוכי הנרכשל.